Zelfstandig leren wonen
Dat kan in één van onze 12 kamers met een kitchenette, douche en toilet. De kamerbewoners zijn jongvolwassenen met autisme; zij worden geselecteerd en begeleid door de zorgspecialisten van onze partnerorganisatie ’s Heeren Loo. De begeleiding richt zich op alle aspecten van het leven. Ontwikkeldoelen worden door de jongere zelf gekozen, de begeleider staat naast de jongere.
Er wordt ‘in de driehoek’ gewerkt, wat betekent dat behalve de jongere en de begeleider ook ouders/verzorgers een belangrijke rol spelen. Instroom is voor jongeren met autisme met een leeftijd van 18 tot 27 jaar.
Een jongere woont hier altijd tijdelijk, gemiddeld drie jaar. In deze periode leer je dus zo zelfstandig als mogelijk te wonen. Behalve professionele begeleiding kunnen bewoners die dat willen buddy's krijgen, dat zijn vrijwilligers die hulp geven bij praktische zaken zoals boodschappen doen of de kamer schoonhouden. De appartementen worden qua huurprijs onder de huursubsidiegrens aangeboden, zodat de woningen voor iedere portemonnee betaalbaar zijn.
Uitstroom vindt plaats naar diverse woonvormen. Variërend van geheel zelfstandig tot zelfstandig met ambulante hulp tot in groepsverband met ambulante hulp tot 24/7 begeleiding.
Op de begane grond is de woonkamer waar de jongeren samen kunnen koken, eten, tv-kijken, spelletjes doen en gasten ontvangen.
De activiteiten die in het huis plaatsvinden worden vooraf aangekondigd, waardoor jongeren waar nodig voorbereidingen kunnen treffen om de eventuele drukte voor zichzelf te kunnen organiseren.
Dagbesteding en werkervaring opdoen
In de visie van Papageno staat ontwikkeling van een jongere centraal. Stilstand is achteruitgang. Daarom bieden wij diverse vormen van dagbesteding aan en worden jongeren binnen de dagbesteding vanuit een veilige setting uitgedaagd om stappen te zetten. Bijvoorbeeld door nieuwe dingen aan te gaan of afwisselend alleen dan wel in een groep te werken. Altijd in aansluiting bij persoonlijke doelen die samen met de persoonlijk begeleider van ’s Heeren Loo zijn opgesteld.
Dagbesteding is zorg met begeleiding door een zorgprofessional en wordt geïndiceerd en gefinancierd vanuit de WMO of de WLZ. Voor dagbesteding is dus een zogenaamde indicatie nodig.
Ontwikkeling binnen de dagbesteding leidt ergens toe.
- Bij horeca kan het zijn dat iemand als bereider van maaltijden start op instructie-niveau (snij de tomaat) en doorgroeit naar het zelfstandig kunnen klaarmaken van alle gerechten op de menukaart. Sowieso is er bij de horeca elke maandag een trainingsochtend. Wat betekent dat er wekelijks met de groep aan scholing en ontwikkeling wordt gewerkt. Voorbeelden: bezoeken van een boer – waar komt ons eten vandaan, beoordelen van producten – waar zit de meeste suiker in, snijtechnieken, barista-cursus, omgaan met gasten, sociale vaardigheden trainen, enz.
- Bij creatief (schilderen, tekenen, keramiek) wordt het ene moment individueel (vrije keuze voor het te maken object/schilderij) en het andere moment als groep gewerkt. Bijvoorbeeld om tot een expositie te komen. Er wordt samengewerkt en van elkaar geleerd. Samen worden keuzes gemaakt welke werken waar komen te hangen, welke werken doen nu even niet mee of juist wel. Soms wordt naar buiten gegaan om de natuur of bijzondere plekken in Laren vast te leggen. Er is ook een samenwerkingsverband met Singer Laren. Wij helpen het museum om inclusiever te worden, jongeren van ons leren op een andere manier naar kunst te kijken, reflecteren daarop en maken zelf werken na afloop van een bezoek aan Singer. Exposities worden feestelijk geopend, bijvoorbeeld door de wethouder, vaak samen met één van de creatieve jongeren.
- Bij muziek wordt een speellijst opgesteld, wordt geoefend om nummers onder de knie te krijgen, is er ruimte voor solo’s, eigen composities en allerlei vormen van samenspel. Er wordt toegewerkt naar optredens. Bijvoorbeeld als groep tijdens de verschillende markten of het muziekgala (benefiet) of als individu tijdens een ontvangst een bijeenkomst. Jongeren presenteren die bijeenkomst, laten weten wie er optreden, stellen zichzelf voor, vertellen over de stukken die worden gespeeld. Er is ruimte voor hoog niveau muziektalenten maar ook voor beginners. Dankzij verbinding komt ieder tot zijn recht. Ook op gevoelsniveau gebeurt er veel, bijvoorbeeld door muzikaal op elkaar te reageren.
- Bij toneel kunnen alle voorbeelden uit het dagelijks leven de revue passeren in combinatie met alle emoties en alle vormen van (alert) gedrag/reactie. Persoonlijke ontwikkeling als individu en samen met de groep vindt plaats.
- Toneel maken als vrije expressie
- Met andere deelnemers toneel ontwikkelen
- Toneel improvisatie
- Samen spelen, samen ervaren, samen interactie
- Een voorstelling per periode
- Bij sport, in de praktijk kickboksen genoemd, werk je individueel en als groep aan:
- Weerbaar zijn
- Herkennen en reguleren van spanning en emoties, spanning in je lijf
- Sociale interactie in de groep
- Zelfbeeld en zelfvertrouwen vergroten
- Samenwerken
- Gezond in je lijf
Groei is per vakgebied te realiseren, maar ook door meerdere vormen van dagbesteding te volgen.
Voor sommigen is het haalbaar om de dagbesteding in huis te ontstijgen en een combinatie van dagbesteding in- en extern te volgen. Voor anderen is ook de stap naar betaald werk en/of een opleiding haalbaar.
Dagbesteding in Papageno Huis Laren is voor jongeren en jongvolwassenen met autisme van 16 tot gemiddeld 35 jaar.
Meer informatie
Wil je meer weten of een keer komen kijken? Neem dan contact op met medewerkers van onze zorgpartner ’s Heeren Loo via 0800 - 355 55 55 of door op hun site https://www.sheerenloo.nl/in-de-buurt/naarderstraat-77-2 het formulier in te vullen wat je onderaan op die pagina aantreft.